• امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024

اخبار روز

جشنواره ارائه دستاوردهای تولید بذر در استان اصفهان توسعه صادرات از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی است بحران تعدد سامانه‏‏‌ها ۵ نکته کلیدی برای تربیت ذهن برنده گلرنگ در سودای راه‌اندازی یک سوپراپلیکیشن پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چت‌جی‌پی‌تی حافظه‌دار شد واقعاً ۱۰ سال دیگر دورۀ خشکسالی تمام می‌شود؟! پدیده پیش‌‌‌فروشی در بازار لوازم خانگی خودروهای زیرچتر لیزینگ منطقه ویژه اقتصادی لامِرد، هاب جدید پتروشیمی ایران وقتی شوخی، جدی می‌شود برپایی میز خدمت شرکت عمران بهارستان در مصلای نماز جمعه بهارستان اجرای ۱۰۰۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اصفهان اعزام ۵۶ کاروان حج تمتع از فرودگاه اصفهان نقش جامعه کارگری با میدان‌داری در مسیر به ثمر نشستن انقلاب تشریح برنامه های خدمت به مددجویان کمیته امداد استان اصفهان در دهه کرامت عمل جراحی مغز در اصفهان رایگان است رونمایی از سند تحول دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی سال ۱۴۰۲ بازگشت ۹۸درصد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان اصفهان به آغوش مدرسه امضای تفاهم نامه ثبت احوال و اداره پست استان اصفهان آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان بهره‌گیری از ۱۰۰ درصد توان تولید در سال ۱۴۰۲ و برنامه تولید ۹ محصول جدید در سال ۱۴۰۳ ریزگردها نتیجه خشکی تالاب گاوخونی است چینی ها رقیب سایبرتراک را ساختند اعداد بهت‌آور تجربه واقعیت افزوده روی جعبه‌‌‌های جدید دیجی‌‌‌کالا پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی رشد ۱۶۰ درصدی صادرات خدمات مهندسی در ۳ سال فیلتر اینستاگرام قاعده بازی فیلترینگ را بهم زد هوش مصنوعی ۸ سال زودتر آرتروز زانو را تشخیص می‌دهد! عبور از بازار پول تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های اصفهان به ۵ همت اعتبار نیاز دارد حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است کسب رتبه برتر مدیریت درمان استان اصفهان در بین مدیریت های درمان تیپ یک و ۳۲ مدیریت درمان در کشور استفاده از زبان اشاره یکی از جنبه‌های مناسب در حمایت از افراد ناشنوا است تقدیر از اساتید برجسته علمی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش پایان عصر تک‌شاخ‌ها؟ پز عالی جیب خالی

3
چرا باید از طریق دیپلماسی عمومی، تصویر مناسبی به جهان ارائه کنیم؟

قدرت روایت‌سازی

  • کد خبر : 13811
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۲
قدرت روایت‌سازی

این روزها، روایت‌سازی نقش بسیار مهمی در تعیین نتیجه گفت‌وگو ایفا می‌کند. ممکن است شما در عرصه گفت‌وگوی رسمی از طرف مقابل پیشی بگیرید و عملا صحنه گفت‌وگو را برنده شوید، اما اگر نتوانسته باشید روایت‌سازی درستی از خود و داشته‌ها و توانمندی‌های‌تان کرده باشید، در حقیقت شما بازنده این میدان بوده‌اید! چراکه این روزها برنده و بازنده‌های میدان دیپلماسی را قدرت روایت‌سازی تعیین می‌کند.

از حیث علمی و آکادمیک، دیپلماسی عمومی دارای فضیلتی است که از آن به فن مدیریت روابط بین‌المللی تعبیر می‌شود و ابزار اصلی آن مذاکره و گفت‌وگوست. چنانکه گفت‌وگو در ذات خلقت انسان موجود است و از موهبت‎های الهی در وجود او به شمار می‌رود و وجه تمایز او با سایر موجودات تلقی می‌شود.

خداوند برای پیامبران خود نیز ابزارگفت‌وگو را راهی برای ارتباط آنها با سایر انسان‌ها قرار داده است. چنانکه در قرآن کریم ۳۱۵ بار کلمه «قل»، ۵۰۱ بار کلمه «قال» و بارها نیز از کلمه «برهان» استفاده شده و خداوند مخالفان خود را به چالش گفت‌وگو دعوت کرده است. لذا آسان‌ترین، کم‌خطرترین و بهترین ابزار حل اختلافات میان انسان‌ها، همواره ابزار گفت‌وگو بوده است. امروزه هم در زندگی روزمره و رایج ما، مذاکره اساس و رکن اصلی ارتباط است و لذا زندگی ما غالبا نتیجه و محصول یک گفت وگو است. حتی ایجاد یک رابطه عاطفی نیز محصول یک گفت وگو است و نتیجه آن بده بستان و داد و ستد احساسات و عواطف انسانی است.

دیپلماسی چنانکه ذکر شد بر مبنای گفت‌وگو و تعامل شکل گرفته است و کشورها برای اداره روابط خارجی خود با سایر کشورها از آن به عنوان راهی آسان، کم خطر و موثر برای دستیابی به اهداف و منافع ملی استفاده می‌کنند. البته راه‌های دیگری هم در این میان وجود دارد که اگر کشورها آن راه‌ها را نیز مفید و کم خطر بدانند از آن بهره می برند. اما تجربه بشری نشان داده است که همیشه کم‌هزینه‌ترین راه گفت‌وگو بوده است.

نکته مهم این است که مذاکره، گفت‌وگو و دیپلماسی مبتنی بر قدرت است و هیچ کسی نمی‌تواند بدون برخورداری از قدرت وارد هیچ گفت‌وگو و مذاکره‌ای شود. در زندگی روزمره‌مان نیز بر اساس داشته‌ها و توانمندی‌هایمان وارد مذاکره و گفت‌وگو با دیگران می‌شویم؛ چراکه نمی‌توان با دست خالی گفت‌وگو کرد. لذا گفت‌وگو بدون اتکا به مولفه‌های قدرت در اصل سخنی بی‌پایه است. در هر مذاکره‌ای باید مولفه‌های قدرت موجود باشد که این مولفه‌ها از مولفه‌های سخت مانند قدرت‌های دفاعی، نظامی و… آغاز می‌شود و به قدرت نرم مانند قدرت هوشمند، ابزارهای فرهنگی، روانی، هنری و… می‌رسد که همگی برای اقناع کردن طرف مقابل به کار گرفته می‌شود. بنابراین دیپلماسی هنر اقناع کردن طرف مقابل است، لذا ابزارهایی که برای اقناع طرف مقابل به ما کمک می‎کند در دیپلماسی بسیار اهمیت دارد. چنانکه امروزه، قدرت تاثیرگذاری بر طرف مقابل که در دایره قدرت‎های نرم جای دارد از اهمیت زیادی در زمینه دیپلماسی برخوردار است. لذا حجم زیادی از دیپلماسی غیررسمی وجود دارد که مخاطب آن مردم عادی هستند.

اگر دیپلماسی را به یک کوه بزرگ یخی تشبیه کنیم، بخش اعظم این کوه در زیر آن و پنهان از دید دیگران قرار دارد که به واسطه تاثیرگذاری‏های غیررسمی مانند ارتباطات فرهنگی، علمی، ورزشی، رسانه‎ای و… میان طرفین گفت وگو ایجاد می‏شود و بستر لازم را برای گفت وگوی دیپلمات ها فراهم می‏کنند. اگر کشوری از توانمندی دیپلماسی عمومی در زمان دیپلماسی رسمی غفلت کند، دستش برای گفت‎وگو خالی خواهد ماند. بنابراین شناخت حوزه‎‌های دیپلماسی عمومی برای کسب منافع عمومی و ملی بسیار اهمیت دارد.

دیپلماسی عمومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دیپلماسی عمومی به کشورها قدرت تصویرسازی می‌دهد؛ چراکه مخاطب دیپلماسی رسمی دیپلمات‌ها هستند اما مخاطب دیپلماسی عمومی، مردم آنها کشورها محسوب می‌شوند. بنابراین برای ساختن تصویر مناسب از یک کشور نزد مردم کشور دیگر، باید از توان تصویرسازی برخوردار بود و بتوان از روایت‌سازی برای ساختن این تصویر استفاده کرد. به ویژه که این روزها روایت‌سازی نقش بسیار مهمی در تعیین نتیجه گفت‎وگو ایفا می‌کند. ممکن است شما در عرصه گفت‌وگوی رسمی از طرف مقابل پیشی بگیرید و عملا صحنه گفت‎وگو را برنده شوید، اما اگر نتوانسته باشید روایت‎سازی درستی از خودتان و داشته‎ها و توانمندی‎هایتان کرده باشید، در حقیقت شما بازنده این میدان بوده‎اید! چراکه این روزها برنده و بازنده‎‌های میدان دیپلماسی را قدرت روایت‎سازی تعیین می‌کند. لذا دیپلماسی عمومی بسترساز دیپلماسی رسمی است که عرصه بسیار وسیعی نیز دارد. ابزارهای دیپلماسی عمومی نیز طیفی گسترده دارد که اینترنت، هنر، رسانه، فرهنگ و… تنها برخی از موارد آن به شمار می‌روند.

در پایان باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران این روزها مورد هجمه دیپلماسی عمومی دیگران قرار گرفته است و در کنار تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه این کشور انجام شده، یک تلاش بزرگ عمومی هم برای ارائه یک چهره بدنام از آن و منزوی ساختن آن در عرصه بین‌الملل درحال انجام است و همه این‎ها به سیاست فشار تحریم و فشار حداکثری کمک می‏‎کند. لذا در کنار مقابله با تحریم‌ها باید از طریق دیپلماسی عمومی، تصویر مناسبی از کشور نیز در جهان ارائه کنیم تا از این طریق تحریم‏کنندگان بر بی‎اثر بودن تحریم‎هایشان متقاعد شوند.

 

لینک کوتاه : https://navasanonline.ir/?p=13811
  • نویسنده : عباس غراقچی

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.