• امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024

اخبار روز

ساماندهی ورودی های اصفهان جشنواره ارائه دستاوردهای تولید بذر در استان اصفهان توسعه صادرات از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی است بحران تعدد سامانه‏‏‌ها ۵ نکته کلیدی برای تربیت ذهن برنده گلرنگ در سودای راه‌اندازی یک سوپراپلیکیشن پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ چت‌جی‌پی‌تی حافظه‌دار شد واقعاً ۱۰ سال دیگر دورۀ خشکسالی تمام می‌شود؟! پدیده پیش‌‌‌فروشی در بازار لوازم خانگی خودروهای زیرچتر لیزینگ منطقه ویژه اقتصادی لامِرد، هاب جدید پتروشیمی ایران وقتی شوخی، جدی می‌شود برپایی میز خدمت شرکت عمران بهارستان در مصلای نماز جمعه بهارستان اجرای ۱۰۰۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اصفهان اعزام ۵۶ کاروان حج تمتع از فرودگاه اصفهان نقش جامعه کارگری با میدان‌داری در مسیر به ثمر نشستن انقلاب تشریح برنامه های خدمت به مددجویان کمیته امداد استان اصفهان در دهه کرامت عمل جراحی مغز در اصفهان رایگان است رونمایی از سند تحول دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی سال ۱۴۰۲ بازگشت ۹۸درصد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان اصفهان به آغوش مدرسه امضای تفاهم نامه ثبت احوال و اداره پست استان اصفهان آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان بهره‌گیری از ۱۰۰ درصد توان تولید در سال ۱۴۰۲ و برنامه تولید ۹ محصول جدید در سال ۱۴۰۳ ریزگردها نتیجه خشکی تالاب گاوخونی است چینی ها رقیب سایبرتراک را ساختند اعداد بهت‌آور تجربه واقعیت افزوده روی جعبه‌‌‌های جدید دیجی‌‌‌کالا پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی رشد ۱۶۰ درصدی صادرات خدمات مهندسی در ۳ سال فیلتر اینستاگرام قاعده بازی فیلترینگ را بهم زد هوش مصنوعی ۸ سال زودتر آرتروز زانو را تشخیص می‌دهد! عبور از بازار پول تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های اصفهان به ۵ همت اعتبار نیاز دارد حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است کسب رتبه برتر مدیریت درمان استان اصفهان در بین مدیریت های درمان تیپ یک و ۳۲ مدیریت درمان در کشور استفاده از زبان اشاره یکی از جنبه‌های مناسب در حمایت از افراد ناشنوا است تقدیر از اساتید برجسته علمی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش پایان عصر تک‌شاخ‌ها؟

2
آیا تقاضا برای نفت از این هم بیشتر می‌شود؟

اعداد بهت‌آور

  • کد خبر : 16073
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۶
اعداد بهت‌آور

«پائول سنکی» از شرکت تحقیقاتی مستقل «سنکی ریسرچ»، یکسری اعداد بهت‌آور در مورد دنیای تشنه نفت ارائه کرده که توسعه آمریکا و احیای اقتصادی مجدد چین عامل آن بوده است: ۱۲۰۰ بشکه در هر ثانیه یا حدود ۵/۱۰۲ میلیون بشکه در روز. او می‌گوید: «نمی‌دانم چطور قرار است تقاضا از الان که به بالاترین حد خود رسیده، بیشتر شود.»

زمانی که قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود ۵ ماه رسید، بحث‌های شدیدی در وال استریت راه افتاد: آیا این اتفاق در مجموع برای اقتصاد دنیا، خوب است؟

مهمانان شبکه خبری «بلومبرگ سرویلنس» یکی بعد از دیگری می‌گویند این اتفاق در حال حاضر بدون هیچ پروایی، خوب است. دلیلش این است که قیمت‌ها به خاطر عرضه بی‌سابقه از طرف آمریکا کاهش یافته، نه ضعف اقتصادی. «پائول سنکی» از شرکت تحقیقاتی مستقل «سنکی ریسرچ»، یکسری اعداد بهت‌آور در مورد دنیای تشنه نفت ارائه کرده که توسعه آمریکا و احیای اقتصادی مجدد چین عامل آن بوده است: ۱۲۰۰ بشکه در هر ثانیه، یا حدود ۵/۱۰۲ میلیون بشکه در روز. او می‌گوید: «نمی‌دانم چطور قرار است تقاضا از الان که به بالاترین حد خود رسیده، بیشتر شود.»

دلیل واقعی پایین آمدن قیمت نفت تا این حد، مربوط به طرف عرضه است. عربستان سعودی تولید را کاهش داده است. اما به گفته سنکی، این عضو پرنفوذ اوپک، در این موضوع تنهاست و در نتیجه سهم بازار را به امثال آمریکا و ایران می‌بازد. این برخلاف پیش‌بینی شرکت‌هایی مثل گلدمن ساکس، استاندارد چارترد و بارکلیز بود که می‌گفتند قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار افزایش پیدا می‌کند، چون بالا رفتن تقاضا، ذخایر را با کمبود مواجه می‌کند.

رویترز معتقد است، تولید نفت ماهانه اوپک، اولین بار بعد از ماه ژوئیه، در نوامبر کاهش یافت، که در نتیجه کاهش محموله‌های نیجریه و عراق و همچنین کاهش تولید عربستان و سایر اعضای اوپک بود. پریانکا ساکدیوا، تحلیلگر رویترز می‌گوید: «ظاهرا بازارهای نفت، مانور تولیدکنندگان این کارتل نفتی را که با هدف بالا بردن قیمت نفت انجام شده، به حاشیه برده‌اند.» تحلیلگران می‌گویند بازار نفت در محدوده اشباع فروش است و سرمایه‌گذاران فعلا باید در کوتاه مدت محتاط باشند. به هر حال، باید یادآور شد که ادامه روند کاهشی قیمت نفت، خبر خوبی برای واردکنندگان کالاهای اساسی مثل هند و شرکت‌های بازاریابی نفتی این کشور است.

 

از کاهش هزینه شرکت‌ها تا مانور تبلیغاتی ترامپ

داستان نفت خام، حکایت «گلدیلاکس» (مفهوم مقدار درست که از داستان کودکانه قدیمی گلدیلاکس و سه خرس گرفته شده) را در سال ۲۰۲۴ تداعی می‌کند. از آنجا که هزینه‌های حمل و نقل و هر چیز دیگری که به سوخت مربوط می‌شود کاهش یافته، هزینه‌های شرکت‌ها هم رو به کاهش است. قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به طور میانگین به ۲۰/۳ دلار رسیده که برای مصرف‌کنندگان آمریکایی که می‌خواهند باک‌های خود را پر کنند، کمترین میزان طی یک سال گذشته است؛ بنابراین، قدرت خرید آنها در جاهای دیگر بیشتر می‌شود.

«هنریتا تریز» از موسسه مالی «ودا پارتنرز» با به سخره گرفتن اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه در صورت روی کار آمدن دوباره قدرت مطلق را در اختیار خواهد گرفت و حفاری در آمریکا را تسریع خواهد کرد، می‌گوید: «قیمت پایین بنزین، دینامیک‌ سیاسی انتخابات ۲۰۲۴ را نیز تغییر خواهد داد.» او می‌گوید: «سخت است که بخواهیم ترامپی را که از روز اول ادعای دیکتاتوربودن دارد، صرفا به خاطر اینکه قیمت بنزین را پایین می‌آورد، تحمل کنیم.»

نفت خام فقط یک بخش از ایده‌ای است که در سطح گسترده‌تر پذیرفته شده است. خیلی چیزهای دیگر هم هست که در سال جدید مشمول کاهش تورم می‌شود و قیمت‌های مصرف‌کننده را تثبیت می‌کند. اگر تورم در سال ۲۰۲۴ به همان ۲ درصد بازگردد، فدرال رزرو می‌تواند حتی بدون ضعف اقتصادی مشخص، نرخ بهره را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد. می‌توانیم آن را «نیروانای۱ فرود آرام» که «نیل دوتا» مدیر واحد اقتصادی موسسه تحقیقاتی «رنسانس ماکرو» مطرح کرده بود بنامیم یا همان «کاهش تورم بی‌عیب و نقصی» که در سال ۲۰۲۲ به‌شدت مورد تمسخر قرار می‌گرفت. در هر صورت، اگر وضع به همین شکل ادامه پیدا کند، چشم‌اندازهای افزایشی بیشتری را برای وال‌استریت در سال جدید، رقم خواهد زد.

 

چشم‌اندازهای افزایشی وال استریت

دیوید بایلین، از صندوق «سیتی گلوبال ولث» ۲۰۲۴ را سال خوبی برای سهام شرکت‌های S&P 500 می‌داند. او به طور خاص انتظار افزایش حداقل ۱۰ درصدی را در شاخص هم‌وزن S&P 500 دارد. این شاخص سال گذشته ۳/۵ درصد رشد داشته که عمده آن به خاطر ظرفیت بازار زیاد شرکت‌های بزرگی مثل اپل بوده است. بایلین می‌گوید: «روند کاهشی تورم، قد علم کردن تعدادی از اسامی بزرگ صاحب سهام و ۸/۵ تریلیون دلار نقدینگی خوابیده در حساب‌های بازار پول، زیربنای حرکتی گسترده‌تر را ایجاد می‌کنند. سپس آنچه نیاز دارید، افزایش درآمد است تا باور کنید همه اینها با هم اتفاق می‌افتند.» و او می‌افزاید: «چنین شرایطی در حال شکل‌گیری است، چون با اینکه کل اقتصاد به کندی به رشد خود ادامه می‌دهد، اما بخش‌هایی مثل املاک و تولید، تحت تاثیر رکود آسیب دیده‌اند. درآمدهای بخش سلامت و خدمات درمانی هم برای اولین بار در ۱۵سال اخیر، کاهش یافته است.» بایلین می‌گوید: «اصلا مساله فرود نرم یا فرود سخت مطرح نیست. فراموشش کنید. ما در وضعیت رشد از این شرایط تورمی بیرون خواهیم آمد.»

 

پی‌نوشت:

۱- نیروانا در آیین هندو، به معنی رسیدن به سعادت کامل در اثر گذر کردن از خواسته‌ها و شهوات است.

لینک کوتاه : https://navasanonline.ir/?p=16073
  • نویسنده : ترجمه: مریم رضایی
  • منبع : منبع: اکونومیست

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.