۱-مدیران عامل به مدیر مالی به عنوان یک متحد نگاه خواهند کرد:

در دوره‌‌‌های چالش‌‌‌برانگیز اقتصاد، مدیرعامل به یک تیم مالی نیاز دارد تا نشان‌‌‌دهنده اهداف راهبردی برای بقیه سازمان باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که این تقاضا در حال ظهور است. بیش از یک‌سوم از مدیران مالی (۳۹درصد) گفتند که همکاری با مدیرعامل و سایر اعضای هیات‌مدیره نسبت به دو سال پیش ضروری‌تر شده است، در حالی که یک‌پنجم می‌گویند که تقاضای بیشتری توسط مدیرعامل و هیات‌مدیره برای آنها ثبت می‌شود.

مزایای بزرگی برای برعهده گرفتن نقش رهبری گسترده‌‌‌تر توسط هیات‌مدیره وجود دارد، طبیعتا، آنها بینش‌‌‌های ظریف‌‌‌تری نسبت به جهت استراتژیک کسب و کار دارند. مدیران عامل باهوش می‌‌‌دانند که برای درک پتانسیل کوتاه‌‌‌مدت برنامه رشد کسب و کار، با در نظر گرفتن شرایط متغیر بازار، موقعیت خوبی دارند. در یک محیط (آب وهوای) چالش‌ برانگیز، تیم‌های مالی می‌توانند به کسب و کارها کمک کنند تا عملیات خود را تثبیت و به آینده نگاه کنند که چگونه می‌توان به رشد پایدار دست یافت. اما این همه مشکلات نیست. آنها وظیفه پیداکردن فرصت‌‌‌ها، زمان‌بندی استراتژیک سرمایه‌گذاری و تصمیم‌‌‌های توسعه، و همچنین ایجاد مسیری برای سودآوری بلندمدت را بر عهده خواهند داشت.

با این‌حال، برای ایفای این نقش، تیم مالی به دید و کنترل بیشتری بر وظایف مالی روزانه نیاز دارد تا از بینش برای فعالیت‌‌‌های استراتژیک که کسب و کار را به جلو می‌‌‌برد، استفاده کند. همه اینها با اتخاذ فناوری مناسب برای مراقبت از مسوولیت‌های دستی شروع می‌شود.

۲-دفتر مالی به مکان جذاب‌تری برای فارغ‌التحصیلان تبدیل خواهد شد:

همان‌طور که کسب و کارها به تغییر دیجیتالی و تکیه بر فناوری برای اطلاع‌‌‌رسانی استراتژیک ادامه می‌‌‌دهند، پروفایل استخدام تیم مالی در مورد مطالعات مالی سنتی کمتر و تحلیلی بودن بیشتر متمایل می‌شود. به طور سنتی، این نقش روی انطباق و کنترل متمرکز بود که در آن فارغ‌التحصیلان توسط یک CFO (مدیر ارشد مالی) اعداد، به صورت مرسوم هدایت می‌شدند. فناوری؛ زیربنای این تحول در سال ۲۰۲۴ و پس از آن خواهد بود، زیرا دپارتمان‌‌‌های مالی مدرن‌‌‌سازی می‌‌‌شوند و مدیران مالی و تیم مالی را قادر می‌‌‌سازد تا از حباب «فقط مالی» خارج شوند.

در نتیجه، کشش کار در یک محیط پویاتر، گروه جدیدی از متخصصان جوان و ماهر را دور هم جمع می‌کند که مسوولیت‌های سنتی متخصصان مالی را تغییر می‌دهند. نه تنها این، بلکه متخصصان جوانی که وارد این حوزه می‌‌‌شوند، ترکیبی از شایستگی مالی و توانایی فناوری خواهند داشت که در زمان‌‌‌های بی‌‌‌ثباتی اقتصادی به قدرت کسب و کار کمک کرده و آنها خودشان از قبل به این تحول آگاه هستند، به طوری که یک‌سوم (۳۲‌درصد) از متخصصان جوان می‌گویند که در صورت تبدیل شدن به یک مدیر مالی، مدرن کردن امور مالی با فناوری، هیجان انگیزترین مشکلی است که باید حل شود. کسب و کارهای موفق متوجه خواهند شد که این استعداد جدید چه مزایایی می‌تواند برای عملکرد مالی داشته باشد.

۳-کسب و کارها مدال هوش مصنوعی خواهند داشت:

اکنون بیش از هر زمان دیگری، رهبران مالی نیاز به مدرن‌سازی با فناوری برای حذف فرآیندهای دستی دارند و در عین حال باید نظارت و کنترل را افزایش دهند. سال گذشته سالی بود که ابزارهای هوش مصنوعی واقعا برای بسیاری از مشاغل مطرح شد و اکنون یک تمایز رقابتی برای تیم‌های مالی است، به‌طوری که همه مشاغل در سال ۲۰۲۳ یک مدال هوش مصنوعی داشتند. به گفته مکنزی، ۴۰‌درصد از کسانی که از پذیرش هوش مصنوعی در سازمان خود گزارش می‌دهند، می‌گویند که شرکت‌های آنها انتظار دارند با افزایش هوش مصنوعی مولد، به طورکلی روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند و ۲۸‌درصد نیز می‌گویند که استفاده از هوش مصنوعی مولد در حال حاضر در دستور کار هیات‌مدیره آنهاست. بنابراین جای تعجب نیست که ۷۷‌درصد از متخصصان امور مالی می‌گویند از فرصت‌هایی که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند برای حساب‌های پرداختنی (AP) و امور مالی ایجاد کنند، هیجان‌زده هستند.

در سال جدید، شاهد خواهیم بود که سازمان‌ها به سمت استفاده از سیستم‌هایی می‌‌‌روند که از هوش مصنوعی استفاده کرده‌‌‌اند، در حالی که هوش مصنوعی را در بخش خود اعمال می‌‌‌کنند تا کارآیی بیشتری در کل کسب و کار داشته باشند. با این حال، برای سرمایه‌گذاری روی این فناوری نوظهور، نیاز به درجه‌ای از ادغام فناوری (در دپارتمان) است. سیستم‌ها باید برای شناسایی الگوها و شناسایی ریسک‌‌‌های بالقوه با یکدیگر صحبت کنند، که می‌تواند به تیم مالی در ایجاد مدل‌‌‌های رشد استراتژیک کمک کند.

۴-تیم مالی با یک چالش مدیریتی متفاوت روبه‌رو خواهد شد

مدل‌‌‌های رشد تهاجمی در زمان عدم‌اطمینان اقتصادی کمتر موفق بوده‌‌‌اند، بنابراین در سال ۲۰۲۴ شاهد خواهیم بود که بسیاری از کسب و کارها مجبور به عقب‌‌‌نشینی از توسعه بین‌المللی یا جاه‌‌‌طلبی‌‌‌های مبتنی بر محصول هستند. دانستن اینکه چه چیزی را باید عقب‌نشینی کنید و چه چیزی را به سرمایه‌گذاران ارائه نکنید، نیاز به یک رهبر استراتژیک دارد که در زمینه‌های کسب و کار با بهترین بهره‌وری و حاشیه سود قابل مشاهده باشد.

برای کسانی که هرگز در چنین شرایط اقتصادی چالش‌برانگیزی زندگی یا کار نکرده اند، برقراری ارتباط این موضوع با سایر ارکان کسب و کار کلید موفقیت و ثبات خواهد بود و همچنین اطمینان از اینکه مشارکت کارکنان مثبت باقی می‌ماند. تیم مالی در موقعیت خوبی برای مدیریت این نظارت قرار دارد، حتی اکنون با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی با بینش و دید برای برقراری ارتباط جهت سفر به سرزمین هوش مصنوعی؛ باید آماده بود.

پیش‌بینی آینده در دنیایی با تغییرات پیچیده ژئوپلیتیک، عدم‌قطعیت‌‌‌های اقتصادی و پیشرفت‌‌‌های سریع فناوری بسیار چالش‌برانگیز است. آنچه ما می‌دانیم این است که کسب و کارهایی که سعی می‌کنند آینده خدمات مالی را در چنین محیط پویایی هدایت کنند، برای رقابتی‌ماندن به یک استراتژی ظریف نیاز دارند.

آنها باید روی راندمان پیشرفت، نوسازی با فناوری و ایجاد رشد پایدار در سال پیش رو تمرکز دقیق داشته باشند. این به آنها اجازه می‌دهد تا در موقعیت بهتری برای سازگاری قرار گیرند و به اندازه کافی چابک باقی بمانند تا چالش‌های یک محیط اقتصادی در حال تغییر سریع را پشت سر بگذارند. این امر به‌ویژه برای خود تیم مالی که برای اطلاع‌رسانی تصمیمات استراتژیک بلندمدت به دید و کنترل نیاز دارند، مهم است.