• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

اخبار روز

بازگشت ۹۸درصد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان اصفهان به آغوش مدرسه امضای تفاهم نامه ثبت احوال و اداره پست استان اصفهان آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان بهره‌گیری از ۱۰۰ درصد توان تولید در سال ۱۴۰۲ و برنامه تولید ۹ محصول جدید در سال ۱۴۰۳ ریزگردها نتیجه خشکی تالاب گاوخونی است چینی ها رقیب سایبرتراک را ساختند اعداد بهت‌آور تجربه واقعیت افزوده روی جعبه‌‌‌های جدید دیجی‌‌‌کالا پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی رشد ۱۶۰ درصدی صادرات خدمات مهندسی در ۳ سال فیلتر اینستاگرام قاعده بازی فیلترینگ را بهم زد هوش مصنوعی ۸ سال زودتر آرتروز زانو را تشخیص می‌دهد! عبور از بازار پول تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های اصفهان به ۵ همت اعتبار نیاز دارد حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است کسب رتبه برتر مدیریت درمان استان اصفهان در بین مدیریت های درمان تیپ یک و ۳۲ مدیریت درمان در کشور استفاده از زبان اشاره یکی از جنبه‌های مناسب در حمایت از افراد ناشنوا است تقدیر از اساتید برجسته علمی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش پایان عصر تک‌شاخ‌ها؟ پز عالی جیب خالی دردسرساز دلالان برای دیوار و شیپور دوراهی هوش مصنوعی مقابل شرکت‌ها رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد پانزدهمین جایگاه سوخت تحت برند پالایشگاه اصفهان افتتاح شد اولین دوره تربیت معلم قرآنی و پنجمین دوره ارتقای نخبگان تلاوت قرآن کریم اگر جنگ شود، کدام کشورها امن هستند؟ رمزدارایی در پساهاوینگ ارزپاشی در موتورسازی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد سیمبانان در خط مقدم جبهه صنعت برق خدمت می کنند احداث سایت دوم پالایشگاه اصفهان درهرمزگان کاهش ۴۰۰ هزار متر مکعبی نفت کوره درهلدينگ پتروپالایش اصفهان رقابت ناپایدار گره کور سیاستگذاری در بازار موبایل جیب پرپول نسل زد شت کوین چیست؟ نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم واردات خودرو اولویت دولت نیست توسعه با چشمان باز

2
آیا خطر وقوع جنگ تجاری بین چین و اتحادیه اروپا وجود دارد؟

رقابت ناپایدار

  • کد خبر : 15979
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۲۷
رقابت ناپایدار

ظرفیت مازاد خودروهای برقی چینی، به یک ریسک سیاسی مهم برای اروپایی‌ها تبدیل شده است. چشم‌انداز صنعتی اروپا، در طول سال‌ها بارها به خاطر اینکه چین شرکت‌ها و کارخانه‌های بیشتری نسبت به نیاز بازار تاسیس کرده، تغییر شکل داده است. در حالی که در گذشته، این تهدید متوجه کالاهای اساسی مثل فولاد بود، اخیرا چین در بخش‌های پیشرفته‌تری که زمانی تحت سلطه شرکت‌های اروپایی بود، به برتری دست یافته است

تقابل تجاری بزرگی در راه است. تنش‌ها بالاست و مثل موارد قبلی، برنامه‌ریزان دولتی و مقامات محلی چین، در یک بخش آینده‌دار بیش از حد ظرفیت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چشم‌انداز صنعتی اروپا، در طول سال‌ها بارها به خاطر اینکه چین شرکت‌ها و کارخانه‌های بیشتری نسبت به نیاز بازار تاسیس کرده، تغییر شکل داده است. در حالی که در گذشته، این تهدید متوجه کالاهای اساسی مثل فولاد بود، اخیرا چین در بخش‌های پیشرفته‌تری مثل توربین‌های بادی یا انرژی خورشیدی که زمانی تحت سلطه شرکت‌های اروپایی بود، به برتری رسیده است.

یکی دیگر از این بخش‌های مهم خودرو است؛ صنعتی که نفوذ زیادی بر قلب‌ها و مغزهای مردم دارد. چین بر خودروهای برقی که با باتری کار می‌کنند تمرکز کرده است. حتی بعد از ادغام‌هایی در این بخش، بیش از صد شرکت هنوز چنین خودروهایی تولید می‌کنند. چند برند در کلاس جهانی هستند که بیشتر آنها ارزان‌تر از رقبای غربی‌اند. شرکت‌های چینی به واسطه ترکیبی از تخصیص یارانه و انتقال اجباری تکنولوژی‌های خارجی، بر بازار تسلط پیدا کردند. البته سختکوشی و دوراندیشی آنها هم بی‌تاثیر نبود و توانستند از شرکت‌های خارجی که به کندی تغییر می‌کنند، عبور کنند. این شرکت‌ها، بسیار فراتر از تقاضای بازار چین، خودرو تولید می‌کنند.

برخی دولت‌های اروپایی آماده روی آوردن به سیستم حمایت از فرآورده‌های داخلی هستند. در ماه اکتبر، کمیسیون اروپا تحقیقاتی در مورد خودروهای برقی چینی شروع کرد تا ببیند آیا سازندگان این خودروها یارانه‌هایی دریافت می‌کنند که قوانین تجاری بین‌المللی را نقض کند و به شرکت‌های اتحادیه اروپا آسیب بزند یا نه. این تحقیقات می‌تواند تعرفه‌های تنبیهی اعمال شده را بررسی کند که همین الان هم چین را عصبانی کرده است. خودروسازان آلمانی – که با وجود کمتر شدن سودشان، همچنان عملیات زیادی در چین انجام می‌دهند – نگران تلافی کردن چین هستند. خانم فون در لاین در یک سخنرانی، به سیاستمداران آلمانی پاسخ داده بود که اروپا با رقابتی ناپایدار مواجه است. او گفته بود: «در چین به وضوح ظرفیت مازاد وجود دارد که این ظرفیت مازاد، صادر خواهد شد. به‌ویژه اگر با یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود. اگر اقتصاد چین دچار رکود شود و تقاضای داخلی آن بالا نرود، شرایط بدتر هم خواهد شد.»

در اوایل دسامبر، در اجتماعی خصوصی در سنگاپور، مقامات آمریکایی، چینی و اتحادیه اروپا به همراه دانشمندان اندیشکده «صندوق مارشال آلمان» و وزیر امور خارجه سوئد گرد هم آمدند. یکی از موضوعات مورد بحث، ظرفیت مازاد چین در تولید و پتانسیل این کشور برای مختل کردن تلاش‌های اروپا در جهت «ریسک‌زدایی» روابط با چین بود.

وقتی از منظر اروپایی‌ها نگاه کنیم، می‌توانیم اهداف اتحادیه اروپا را به عنوان اضلاع یک مثلث در نظر بگیریم. یک ضلع این مثلث، تصمیم اتحادیه برای استقبال از تکنولوژی‌های سبز با تولید حداقلی کربن است. ضلع دیگر، تمایل به پایان دادن به وابستگی مخرب به محصولات و نهاده‌های چینی است. و ضلع سوم، حفظ مشاغل صنعتی است. فعلا و در حال حاضر، اروپا نمی‌تواند همه اضلاع این مثلث را با هم داشته باشد.

اتحادیه اروپا می‌تواند با تمرکز بر محیط زیست از طریق واردات خودروهای برقی چینی و دیگر تکنولوژی‌های پاک، هدف اول را اولویت قرار دهد. اما در این صورت، نگرانی در مورد مشاغل و کسب‌وکارهای از دست رفته، نادیده گرفته می‌شود. مقامات اروپایی نگرانند که میلیون‌ها خودروی چینی ساخته شده با یارانه، هر سال در بازارهای منطقه به قیمت ارزان فروخته شوند، به‌خصوص که تعرفه‌های گمرکی و قوانین دیگر، بازارهای آمریکا را به روی باتری‌های چینی، می‌بندند. البته، حفاظت از مشاغل و کسب‌وکارهای اروپایی با جلوگیری از واردات وسایل نقلیه چینی، می‌تواند مشکل معکوسی را ایجاد کند: اروپا از هدف سبز شدن خود دور می‌شود. این حمایت‌گرایی از تولیدات داخلی می‌تواند به راننده‌ها هم آسیب بزند.

چالش بزرگ‌تر به ضلع دوم مثلث مربوط می‌شود. چین مصمم است که اتحادیه اروپا را به زنجیره‌های تامین خود وابسته نگه دارد. در واقع، در سال ۲۰۲۰ آقای شی این وابستگی‌ها را «اقدام متقابل قدرتمند» برای کنترل کردن خارجی‌ها نامید. از آن زمان، چین کنترل‌های صادراتی بر مواد معدنی اساسی اعمال کرده است؛ مثل نوعی گرافیت دست‌ساز که شرکت‌های اروپایی برای ساخت باتری‌های پیشرفته به آن نیاز دارند. اتحادیه اروپا می‌تواند از وابستگی به تکنولوژی‌های چینی جلوگیری کند و در عین حال تلاش کند کارخانه‌ها را در خانه فعال نگه دارد. اما مثلا بدون مواد معدنی چینی، همین کارخانه‌ها نمی‌توانند خودرو برقی یا باتری در مقیاس بالا تولید کنند و در نتیجه اروپا مجبور می‌شود یا از انقلاب کاهش تولید کربن چشم‌پوشی کند یا آن را به تعویق اندازد. بنابراین، در سال‌های آینده، اروپا باید بین کره زمین، عدم وابستگی به چین و حفاظت از صنعت در داخل، یکی را انتخاب کند.

چین به نوبه خود، همچنان به سرمایه‌گذاری سنگین در تولید ادامه می‌دهد. مقامات چینی باور دارند که قدرت بازار کشور آنها و کنترلی که بر تکنولوژی‌های پاک دارند، اروپا را مجبور به عقب‌نشینی کند. آنها امیدوارند که کمیسیون خانم فون در لاین، از سوی دولت‌های کلیدی اتحادیه اروپا مورد حمایت قرار نگیرد. شاید حق با آنها باشد. اما اگر اشتباه کنند، باید منتظر یک جنگ تجاری باشیم.

 

لینک کوتاه : https://navasanonline.ir/?p=15979

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.