• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

اخبار روز

بازگشت ۹۸درصد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان اصفهان به آغوش مدرسه امضای تفاهم نامه ثبت احوال و اداره پست استان اصفهان آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان بهره‌گیری از ۱۰۰ درصد توان تولید در سال ۱۴۰۲ و برنامه تولید ۹ محصول جدید در سال ۱۴۰۳ ریزگردها نتیجه خشکی تالاب گاوخونی است چینی ها رقیب سایبرتراک را ساختند اعداد بهت‌آور تجربه واقعیت افزوده روی جعبه‌‌‌های جدید دیجی‌‌‌کالا پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی رشد ۱۶۰ درصدی صادرات خدمات مهندسی در ۳ سال فیلتر اینستاگرام قاعده بازی فیلترینگ را بهم زد هوش مصنوعی ۸ سال زودتر آرتروز زانو را تشخیص می‌دهد! عبور از بازار پول تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های اصفهان به ۵ همت اعتبار نیاز دارد حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است کسب رتبه برتر مدیریت درمان استان اصفهان در بین مدیریت های درمان تیپ یک و ۳۲ مدیریت درمان در کشور استفاده از زبان اشاره یکی از جنبه‌های مناسب در حمایت از افراد ناشنوا است تقدیر از اساتید برجسته علمی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش پایان عصر تک‌شاخ‌ها؟ پز عالی جیب خالی دردسرساز دلالان برای دیوار و شیپور دوراهی هوش مصنوعی مقابل شرکت‌ها رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد پانزدهمین جایگاه سوخت تحت برند پالایشگاه اصفهان افتتاح شد اولین دوره تربیت معلم قرآنی و پنجمین دوره ارتقای نخبگان تلاوت قرآن کریم اگر جنگ شود، کدام کشورها امن هستند؟ رمزدارایی در پساهاوینگ ارزپاشی در موتورسازی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد سیمبانان در خط مقدم جبهه صنعت برق خدمت می کنند احداث سایت دوم پالایشگاه اصفهان درهرمزگان کاهش ۴۰۰ هزار متر مکعبی نفت کوره درهلدينگ پتروپالایش اصفهان رقابت ناپایدار گره کور سیاستگذاری در بازار موبایل جیب پرپول نسل زد شت کوین چیست؟ نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم واردات خودرو اولویت دولت نیست توسعه با چشمان باز

2
وعده تازه وزیر ارتباطات در خصوص افزایش سرعت اینترنت گزارش می‌دهد

وزیر آمارباز!

  • کد خبر : 15899
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۱۷
وزیر آمارباز!

عیسی زارع‌پور: افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت تا خردادماه

سرعت پایین اینترنت در ایران به عنوان یکی از مسائل اساسی در عصر دیجیتالی، همچنان یک چالش برای کاربران و جامعه ایرانی تلقی می‌شود. این موضوع از اهمیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بالایی برخوردار است که نیازمند رویکردهایی موثر برای حل آن است.

در حالی که اینترنت امروزه بخش حیاتی از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهد، اما در ایران مسائلی مانند سرعت پایین اینترنت و فیلترینگ برخی از محتواها، یک مشکل بزرگ را برای کاربران به وجود آورده است. با وجود پیشرفت‌های فناوری، سرعت اینترنت در ایران همچنان از متوسط جهانی پایین‌تر است. این موضوع باعث محدودیت در دسترسی به منابع آموزشی، خدمات بانکی و حتی ارتباطات شغلی شده است. سیاست‌های فیلترینگ اینترنت در ایران، باعث محدود شدن به دسترسی به برخی از سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و منابع اطلاعاتی می‌شود. این اقدامات به زبان دیگر، حق دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی بیان را تضعیف می‌کند و باعث تحت فشار قرار دادن جامعه می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در وعده‌ای تازه خبر داد که از اپراتورها تعهد گرفته است که تا دو ماه دیگر سرعت اینترنت را ۳۰‌درصد افزایش دهند. عیسی زارع‌پور درباره برنامه افزایش سرعت اینترنت در سال جدید به مهر توضیح داد: «با افزایش تعرفه اپراتورها، تعهدی از اپراتورها گرفتیم، به این ترتیب که تا خرداد سال ۱۴۰۳، ۳۰‌درصد و تا پایان سال ۵۰‌درصد به سرعت اینترنت
اضافه شود.» ماجرای افزایش تعرفه اپراتورها از مهر پارسال مطرح شد و تا آنجا پیش رفت که اوایل دی‌ماه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در نامه‌ای به رییس‌جمهوری درخواست کردند که تعرفه بسته‌های اینترنت بالای دو گیگابایت دو برابر شود. دست آخر وزارت ارتباطات با افزایش ۳۴‌درصدی تعرفه اینترنت موافقت کرد، اما در این مورد شرط و شروطی هم مطرح بود؛ از جمله درباره کیفیت اینترنت. چنانکه وزیر ارتباطات و اطلاعات کیفیت اینترنت را خط قرمز وزارتخانه متبوعش دانسته بود و رییس رگولاتوری هم گفته بود: «هرگونه افزایش تعرفه منوط به افزایش کیفیت است.»
اکنون در حالی که وعده افزایش سرعت اینترنت به آخر بهار و پایان سال موکول شده، نارضایتی درباره وضعیت اینترنت و فیلترینگ همواره ادامه داشته است. اسفند ماه گذشته هم کارزاری برای «اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در ایران» به‌ راه افتاد. در نامه منتشرشده در «کارزار»، پلتفرم مستقل جمع‌آوری امضا، وضعیت اینترنت کشور متاثر از فیلترینگ گسترده، اختلالات مستمر و سرعت پایین، «فاجعه‌بار» وصف شده و امضاکنند‌گان که تا لحظه تنظیم این گزارش تعدادشان به بیش از ۲۳هزار نفر رسیده، گفته‌اند که این شرایط حق دسترسی آزاد به اینترنت، به ‌عنوان یک حق شهروندی را نقض کرده است. آنها در این کارزار که تا پایان خرداد ادامه دارد، درباره بهبود سرعت خواستار مواردی مانند «گزارش شفاف از وضعیت پهنای باند بین‌المللی، میانگین سرعت و تاخیر کاربران ایرانی و برنامه‌ریزی برای توسعه پهنای باند بین‌الملل»، «کاهش قیمت پهنای باند بین‌الملل از طریق کاهش قیمت تمام‌شده و کاهش سود شرکت ارتباطات زیرساخت یا ایجاد راهکارهای جایگزین» و «کاهش هزینه‌های فیلترینگ» شده‌اند. با این حال وزیر در اظهارات جدیدش از بهبود رتبه اینترنت ثابت و سیار کشور گفته است: «مشاهده داشبوردهای جهانی نشان داده که در اسفند سال ۱۴۰۲، سرعت ثابت و سیار افزایش یافته و رتبه ما بهبود پیدا کرده است، به طوری که ارتباطات موبایل ۵ پله و ارتباطات ثابت حدود ۳ پله بهبود پیدا کرده است.»
او گفته که «مردم، شایسته بهترین‌ها هستند و وزارت ارتباطات تصمیم دارد مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کند» و اضافه کرده است: «پروژه فیبرنوری چهره ارتباطات ثابت ما را تغییر می‌دهد، چراکه بیش از ۱۰ سال است در انتهای جدول هستیم که ان‌شاءالله با اجرای این پروژه به یک‌سوم بالای جدول صعود پیدا می‌کنیم.» پیش از این در دی‌ماه پارسال انجمن تجارت الکترونیک در گزارشی براساس «داده‌های مراجع بین‌المللی و تحلیل کارشناسان خبره زیرساخت اینترنت کشور»، با بررسی سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت، اینترنت ایران را با ۵۰ کشور مختلف مقایسه کرد. نتیجه این تحلیل می‌گفت که ایران در صدر کشورهایی با بدترین کیفیت اینترنت قرار دارد. در نتیجه در زمانی که اینترنت باید به عنوان یک ابزار اساسی برای دسترسی به اطلاعات و ارتباطات در جهان مدرن خدمت کند، کاربران ایرانی با محدودیت‌های سرعت اینترنت روبه‌رو هستند. بازدهی بهبود سرعت اینترنت و کاهش فیلترینگ به دور از تبعیض، می‌تواند به جامعه ایرانی کمک کند تا به طور کامل از مزایای اینترنت استفاده کرده و به طور موثرتر در جهان دیجیتال شرکت کنند.

لینک کوتاه : https://navasanonline.ir/?p=15899

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.