• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

اخبار روز

چینی ها رقیب سایبرتراک را ساختند اعداد بهت‌آور تجربه واقعیت افزوده روی جعبه‌‌‌های جدید دیجی‌‌‌کالا پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی رشد ۱۶۰ درصدی صادرات خدمات مهندسی در ۳ سال فیلتر اینستاگرام قاعده بازی فیلترینگ را بهم زد هوش مصنوعی ۸ سال زودتر آرتروز زانو را تشخیص می‌دهد! عبور از بازار پول تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های اصفهان به ۵ همت اعتبار نیاز دارد حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است کسب رتبه برتر مدیریت درمان استان اصفهان در بین مدیریت های درمان تیپ یک و ۳۲ مدیریت درمان در کشور استفاده از زبان اشاره یکی از جنبه‌های مناسب در حمایت از افراد ناشنوا است تقدیر از اساتید برجسته علمی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش پایان عصر تک‌شاخ‌ها؟ پز عالی جیب خالی دردسرساز دلالان برای دیوار و شیپور دوراهی هوش مصنوعی مقابل شرکت‌ها رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد پانزدهمین جایگاه سوخت تحت برند پالایشگاه اصفهان افتتاح شد اولین دوره تربیت معلم قرآنی و پنجمین دوره ارتقای نخبگان تلاوت قرآن کریم اگر جنگ شود، کدام کشورها امن هستند؟ رمزدارایی در پساهاوینگ ارزپاشی در موتورسازی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد سیمبانان در خط مقدم جبهه صنعت برق خدمت می کنند احداث سایت دوم پالایشگاه اصفهان درهرمزگان کاهش ۴۰۰ هزار متر مکعبی نفت کوره درهلدينگ پتروپالایش اصفهان رقابت ناپایدار گره کور سیاستگذاری در بازار موبایل جیب پرپول نسل زد شت کوین چیست؟ نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم واردات خودرو اولویت دولت نیست توسعه با چشمان باز قمار بزرگ تجدیدپذیرها آشفته‌بازار تاکسی‌های اینترنتی درباره شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تامین مالی جمعی چه می‌دانیم؟ رنسانس جهانی انرژی

4
در ‌بیست‌و‌یکمین دوره جشنواره تولید ملی-‌افتخار ملی مطرح شد:

تولیدکنندگان در بند بانک‌ها!

  • کد خبر : 15721
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۵۶
تولیدکنندگان در بند بانک‌ها!

بیست و یکمین دوره جشنواره تولید ملی ـ افتخار ملی با حضور مسئولان دولتی و بخش خصوصی با هدف بررسی چالش ها و ارائه راهکارهای مناسب در جهت تقویت تولید داخلی و رفع موانع تولید برگزار شد.

جشنواره تولید ملی ـ افتخار ملی هر ساله به بررسی مشکلات، چالش‌ها و موانع موجود در حوزه اقتصاد و تولید از منظر تشکل‌های بخش خصوصی می‌پردازد. همچنین نهادهای دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی به ارائه راهکارها و راه‌حل‌های موجود به منظور برطرف کردن موانع کسب و کار و ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی، پرداخته می‌شود.

این جشنواره که نخستین گام آن در سال ۱۳۸۲ برداشته شد به عنوان نخستین جشنواره حوزه صنعت و معدن کشور شناخته می‌شود و مسولان دولتی و بخش خصوصی در سطوح مختلف در این جشنواره حضور داشتند.

ایجاد تعامل دو سویه میان بخش خصوصی و دولتی

آرمان خالقی قائم‌مقام دبیر کل خانه صمت در جشنواره تولید ملی ـ افتخار ملی گفت: مهم‌ترین هدف این جشنواره سالانه، ایجاد تعامل دو سویه میان بخش خصوصی و دولتی در کشور است.

وی افزود: تولیدکنندگان حاضر در این مراسم که نماینده بخش خصوصی کشور هستند در حضور دولتمردان و تصمیم گیران صنعتی مشکلات و چالش‌های حوزه تولید را مطرح می‌کنند.

خالقی ادامه داد: قدردانی از واحد‌های نمونه و کارآمد کشور در این مراسم فرصتی برای معرفی تولیدکنندگان برتر کشور است.

دبیرکل خانه صنعت و معدن، رقابتی نبودن بازار در برخی از بخش ها، نداشتن ارتباط مستمر با بازار‌های بین المللی و نبود تامین نقدینگی را از مهم‌ترین مشکلات صنعت کشور عنوان کرد.

تولیدکنندگان در بند بانک‌ها هستند

عبدالوهاب سهل آبادی رییس هیات مدیره خانه صمت ایران گفت: تلاش داشتیم بر خلاف دلالانی که دنبال این بودند تولید ملی را بی کیفیت جلوه دهند، به دنیا ثابت کنیم تولیدات ما می تواند با دیگر کشورها رقابت داشته باشد. به این ترتیب امروز در خیلی موارد از اروپایی ها پیش هستیم و از نظر کمی حتی از کشور چین جلوتر هستیم و امروز ۶۳واحد تولیدی را به عنوان نمونه برگزیده ایم.

وی با بیان اینکه سالها به دفاع از حقوق تولید کنندکان گذرانده ایم گفت: ما همواره نسبت به عملکرد بانکها منتقد بوده ایم به نحوی که هستند تولید کنندگانی که در بند بانک ها هستند. در حالی که تنها وظیفه بانکها ارایه تسهیلات است امروز ببینید با واحدهای تولید چه ها می کنند؟

سهل آبادی خاطر نشان کرد: اگر خرج دولت زیاد است گناه ما تولید کنندگان چیست؟ آیا یک دولت چند میلیونی را ما چند هزار کارخانه باید اداره کنیم؟ آیا در شرایط این چنینی با این مالیات ها می توان با دنیا رقابت کرد؟ قطعا خیر مگر اینکه دولت با بخش خصوصی و تولید کنندگان آشتی کند.

نظام اعتبار و ارزش باید از املاک و اموال به افراد و اشخاص تغییر یابد

در بخشی از این جشنواره علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در آستانه آغاز برنامه هفتم توسعه قرار داریم و اگر قرار است بحث اصلی برنامه هفتم که رشد ۸ درصدی است، محقق شود بی شک باید ظرفیت‌های توسعه خود را افزایش داده و همچنین نسل جدید صنایع را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: برای توسعه و پیشرفت اقتصادی باید ابتدا نگاه خود را تغییر داده و نظام اعتبار و ارزش باید از املاک و اموال به افراد و اشخاص تغییر یابد و ملاک ارزش و دارایی به توانایی و تخصص فرد تبدیل شود.

جایگاه واحدهای صنعتی کوچک

فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه احیای واحدهای تولیدی غیر فعال اشاره کرد و گفت: ریاست جمهوری به احیای واحدهای تولیدی به عنوان یک نهضت اشاره کرده و در سال جاری ۱۳۰۱ واحد تولیدی غیر فعال یا نیمه فعال به چرخه تولید بازگشته است.

وی در ادامه به نقش واحدهای تولیدی کوچک در افزایش مشاغل اشاره کرد و گفت: در سال جاری تعداد ۲۳۳۵ واحد صنعتی کوچک به واحدی صنعتی کوچک افزوده شده که زمینه اشتغال ۱۱ هزار نفر را فراهم نموده است. همچنین در دولت سیزدهم ۲۳۴۳ طرح جدید به بهره برداری رسیده که ۲۶ هزار افزایش جدید اشتغال را به همراه داشته است.

مقیمی همچنین به برنامه دولت سیزدهم در توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک اشاره کرد و گفت مقرر است تا پایان دولت سیزدهم ۶۶۰۰ واحد صنعتی کوچک به بهره‌برداری برسد.

رشد اقتصادی با حضور حداکثری بخش خصوص بدست می‌آید

عزت اله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی و اهمیت تولیدکنندگان داخلی، گفت: رشد ۸.۵ درصدی بخش صنعت، ۱۳ درصدی بخش معدن و ۲۳ درصدی بخش تجارت محقق نمی‌شود مگر با حضور حداکثری بخش خصوصی بتوانیم به این مهم دست یابیم.

رکورد صادرات غیر نفتی شکسته شد

سید مهدی نیازی، معاون سازمان برنامه و بودجه به رشد اقتصادی بخش خصوصی در سال جاری اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در ۶ ماه نخست سال جاری ۴ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده است.

معاون سازمان برنامه و بوده با اشاره به حجم صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته گفت: سال ۱۴۰۱ میزان صادرات غیر نفتی کشور ۵۰ میلیارد دلار بود و رکورد صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته شکسته شد، که این خود از رشد بخش تولیدی و بخش خصوصی کشور خبر می‌دهد.

عصر کنونی عصر دیجیتال است

مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد ایران در جشنواره تولید ملی – افتخار ملی گفت: عصر کنونی عصر دیجیتال است و باید از فرصت‌های موجود برای بهبود وضعیت کسب و کار و رونق تولید داخلی استفاده کرد چراکه رونق تولید به صورت مستقیم در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه اثرگذار است.

اسلام پناه در پایان به جایگاه جهانی ایران در زمینه استاندارد اشاره کرد و خبر داد: خوشبختانه در دو سال گذشته توانستیم از رتبه بیست‌ و ششم دنیا با شش پله صعود به رتبه بیستم دنیا برسیم و از کشورهای آرژانتین و برزیل پیشی گرفته که در صد سال اخیر بهترین رتبه کشور در زمینه استاندارد است.

تنوع بخشی مالیاتی، تامین نقدینگی و پاسخگویی بانک ها به واحدهای تولیدی

سخنرانان حاضر در این مراسم عمدتا به مطرح کردن مباحثی همچون « لزوم تنوع بخشی مالیاتی برای سال آینده، مشارکت نظرات بخش خصوصی در  تدوین توسعه اقتصادی کشور، تامین نقدینگی مورد نیاز بخش تولید، توانا سازی بانک ها در پاسخگویی به نیاز واحدهایی تولید، فراهم سازی برنامه های بلند مدت برای پیشبرد برنامه های کوتاه مدت واحدهای تولیدی، تسهیل مسائل پیرامون صادرات تولیدات صنعتی و معدنی و غیره» به عنوان اصلی ترین مطالبات بخش خصوصی و نیازهای تولید کنندگان این حوزه، پرداختند.

تقدیر از واحد‌های تولیدکننده نمونه

در پایان این جشنواره از واحدهای تولید کننده نمونه بخش خصوصی کشور در سال ۱۴۰۲ که رشد عملکرد آن‌ها در مقایسه با سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته بود، قدردانی به عمل آمد.

گفتنی است برگزیدگان غالبا واحدهای تولیدی فعال در حوزه های مختلفی همچون « لوازم خانگی، صنایع غذایی، اسباب بازی و لوازم سرگرمی، معادن، زیورآلات، خدمات فنی و مهندسی، صنایع الکترونیک، تجهیزات و مصالح ساختمانی، وسایل نقلیه موتوری، تجهیزات حمل و نقل، بازیافت، محصولات دارویی و بهداشتی، ساخت ماشین آلات و تجهیزات، محصولات کانی غیرفلزی، ساخت فلزات اساسی، فرآورده های حاصل از نفت و پتروشیمی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، منسوجات، محصولات چوبی به جز مبل، ابزار پزشکی، ماشین آلات دفتری و حسابداری، ماشین آلات و دستگاه های برقی، شهرک های صنعتی و غیره» بودند.

لینک کوتاه : https://navasanonline.ir/?p=15721
  • منبع : جهان صنعت

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.