• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

اخبار روز

بازگشت ۹۸درصد از دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان اصفهان به آغوش مدرسه امضای تفاهم نامه ثبت احوال و اداره پست استان اصفهان آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان بهره‌گیری از ۱۰۰ درصد توان تولید در سال ۱۴۰۲ و برنامه تولید ۹ محصول جدید در سال ۱۴۰۳ ریزگردها نتیجه خشکی تالاب گاوخونی است چینی ها رقیب سایبرتراک را ساختند اعداد بهت‌آور تجربه واقعیت افزوده روی جعبه‌‌‌های جدید دیجی‌‌‌کالا پرچمداری ایرالکو در مسوولیت اجتماعی رشد ۱۶۰ درصدی صادرات خدمات مهندسی در ۳ سال فیلتر اینستاگرام قاعده بازی فیلترینگ را بهم زد هوش مصنوعی ۸ سال زودتر آرتروز زانو را تشخیص می‌دهد! عبور از بازار پول تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های اصفهان به ۵ همت اعتبار نیاز دارد حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است کسب رتبه برتر مدیریت درمان استان اصفهان در بین مدیریت های درمان تیپ یک و ۳۲ مدیریت درمان در کشور استفاده از زبان اشاره یکی از جنبه‌های مناسب در حمایت از افراد ناشنوا است تقدیر از اساتید برجسته علمی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش پایان عصر تک‌شاخ‌ها؟ پز عالی جیب خالی دردسرساز دلالان برای دیوار و شیپور دوراهی هوش مصنوعی مقابل شرکت‌ها رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد پانزدهمین جایگاه سوخت تحت برند پالایشگاه اصفهان افتتاح شد اولین دوره تربیت معلم قرآنی و پنجمین دوره ارتقای نخبگان تلاوت قرآن کریم اگر جنگ شود، کدام کشورها امن هستند؟ رمزدارایی در پساهاوینگ ارزپاشی در موتورسازی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد سیمبانان در خط مقدم جبهه صنعت برق خدمت می کنند احداث سایت دوم پالایشگاه اصفهان درهرمزگان کاهش ۴۰۰ هزار متر مکعبی نفت کوره درهلدينگ پتروپالایش اصفهان رقابت ناپایدار گره کور سیاستگذاری در بازار موبایل جیب پرپول نسل زد شت کوین چیست؟ نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه اصفهان میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم واردات خودرو اولویت دولت نیست توسعه با چشمان باز

2
فصل قدرت‌نمایی خودروهای برقی فرا رسیده است؟

انقلاب برقی‌ها

  • کد خبر : 15929
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۲۶
انقلاب برقی‌ها

آمارها شگفت انگیزند! فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۶۸ درصد و نسبت به سال۵ سال قبل ۲۵۳ درصد بیشتر شده است. خودروسازان مجموعا متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۷ میلیون خودروی برقی در سال بفروشند. عمده فروش خودروهای برقی در سه بازار چین، اروپا و ایالات متحده است. چین با بیش از ۵۰ درصد فروش خودروهای برقی در سطح جهان پیشتاز است.

فروش سالانه خودروهای برقی سواری در مسیر رسیدن به حدود ۲/۱۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ قرار دارد که از ۶میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱ به ۵/۱۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ رسید. همچنین حدود ۵/۱۵درصد از خودروهای جدید فروخته شده در سراسر جهان در نیمه اول سال جاری، برقی بوده‌اند که از ۹/۸درصد در سال ۲۰۲۱ و ۱۴درصد در سال ۲۰۲۲ بیشتر بوده است. هزینه‌کرد حمل و نقل جاده‌ای پاک در سطح جهان قرار است در سال ۲۰۲۳ به ۶۸۵ میلیارد دلار برسد. افزایش تعداد خودروهای برقی و سلول سوختی در جاده‌های جهان می‌تواند تقریباً ۸/۱ میلیون بشکه در روز تقاضای نفت برای حمل و نقل را در سال ۲۰۲۳ حذف کند، در حالی که این میزان در سال ۲۰۲۲، ۵/۱میلیون بشکه در روز بود. این رقم بیش از ۴ درصد از کل تقاضای حمل‌ونقل جاده‌ای است.

ظرفیت تولید جهانی باتری لیتیوم یونی از سال ۲۰۲۲ تاکنون ۳۱ درصد افزایش یافته است و از ۷/۱ تراوات ساعت به ۲/۲ تراوات ساعت رسیده است. خودروسازان مجموعا متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۷ میلیون خودروی برقی در سال بفروشند. خودروسازانی که فقط خودروهای برقی می‌فروشند اکنون نزدیک به ۷درصد از فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص داده‌اند؛ این رقم در سال ۲۰۲۰ تنها یک درصد بود. در بیش از ۳۰ درصد از بازار جهانی خودرو، سهم خودروهای برقی از فروش خودروهای جدید هنوز زیر ۵درصد است. این شامل بازارهای مهم خودروی جهانی مانند هند، ژاپن و برزیل نیز می‌شود. خودروهای برقی ۴/۲درصد از ۱/۳ میلیون وسیله نقلیه سواری فروخته شده در هند را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند و برای اولین بار از سد یک‌درصد عبور کردند.

فروش خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) در سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسید و اکنون دچار یک افول ساختاری بلندمدت شده‌اند. در سطح جهان، تنها کمتر از ۷۵ میلیون خودروی سواری در سال ۲۰۲۲ فروخته شد که تقریبا ۲درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است؛ اما هنوز ۱۱درصد کمتر از آمار فروش قبل از کووید در سال ۲۰۱۹ است. در این میان، فروش خودروهای ICE بیشترین ضربه را خورده است و از سال ۲۰۱۹ به طور میانگین هر سال ۶درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۲۲، تنها ۵۹ میلیون خودرو ICE در سراسر جهان به استثنای خودروهای هیبریدی فروخته شد که ۵درصد کمتر از سال قبل و ۲۹درصد کمتر از اوج خود در سال ۲۰۱۷ است. با کاهش فروش ICE، فروش خودروهای برقی با باتری بالا رفته است. فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۶۸ درصد و نسبت به ۵سال قبل، ۲۵۳ درصد بیشتر شده است. همچنین فروش خودروی پلاگین هیبریدی نیز از سال ۲۰۱۷ هر سال ۵۴درصد افزایش یافته است.

فروش جهانی خودروهای برقی سواری در سال ۲۰۲۲ با ۶۰درصد رشد به ۵/۱۰میلیون رسید. در مقابل، کل بازار خودروهای سواری سالانه تنها ۲ درصد رشد داشته است. در ۶ماه اول سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۷/۵ میلیون خودروی برقی در سراسر جهان به فروش رسیده است که بیش از ۳۵ درصد بیشتر از نیمه اول سال ۲۰۲۲ است. چین و اروپا از سال ۲۰۱۵ پیشتاز بازار جهانی خودروهای برقی سواری بوده‌اند، اما رشد اروپا از سال ۲۰۲۲ کندتر بوده است. چین و اروپا (به ترتیب) مسئول فروش ۵۸ درصد و ۲۶درصد از فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ و ۵۴درصد و ۲۶ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ بودند. بزرگ‌ترین بازار بعدی با سهم ۱۲درصد از بازار جهانی برای ایالات متحده بود. بلومبرگ انتظار دارد سال ۲۰۲۳ رکورد دیگری برای فروش جهانی خودروهای برقی با بیش از ۱۴ میلیون دستگاه ثبت شود .اگر فروش خودروهای برقی سواری به این حد برسد، رقم فروش سال ۲۰۲۳ حدود ۳۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ و ۱۱۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.

 

عامل کاهش تقاضا برای نفت

انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت برای حمل و نقل جاده‌ای در سال ۲۰۲۳ به حدود۳/۴۲ میلیون بشکه در روز برسد که افزایش اندکی نسبت به سال گذشته داشته است. امید است خودروهای الکتریکی و خودروهای پیل سوختی در سال ۲۰۲۳ از مصرف حدود ۸/۱میلیون بشکه نفت در روز یا حدود ۱/۴درصد از تقاضای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای جلوگیری کنند. این رقم در مقایسه با ۵/۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. کاهش مصرف نفت در این حوزه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ تقریبا ۵/۲ برابر افزایش یافته است. خودروهای برقی دو و سه چرخ حدود ۶۰ درصد از تقاضای نفتی را تشکیل می‌دهند که در سال ۲۰۲۳ به دلیل پذیرش سریع و ناوگان بزرگ آنها، به ویژه در چین، آسیای جنوب شرقی و هند از مصرف نفت در این حوزه جلوگیری شده است. خودروهای برقی سواری در سال ۲۰۲۲ از اتوبوس‌ها پیشی گرفتند و به دومین منبع بزرگ تقاضای نفت اجتناب شده تبدیل شدند. در سال ۲۰۲۳، خودروهای برقی سواری ۲۳ درصد از کل تقاضای نفت اجتناب‌شده را تشکیل می‌دهند، در حالی که اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه تجاری باید به ترتیب ۱۳ و ۳ درصد را تشکیل دهند. براساس سناریوی اولیه انتقال اقتصادی BNEF، خودروهای برقی و FCV قرار است تا سال ۲۰۳۵، ۴/۱۲میلیون بشکه نفت در روز را حذف کنند. سناریوی خالص صفر BNEF که مطابق آن جهان تا اواسط قرن به ناوگان خودروهای بدون آلایندگی دست می‌یابد، در سال ۲۰۳۵ روزانه مصرف ۴ میلیون بشکه نفت بیشتری کاهش می‌یابد .

 

فروش خودروسازان

در دسامبر ۲۰۲۱، دولت آمریکا فرمان اجرایی ۱۴۰۵۷ را صادر کرد که براساس این فرمان، خودروهای جدید سوخت فسیلی را از تمام مناطق ایالات‌متحده تا سال ۲۰۳۵ ممنوع اعلام می‌کند تا دوره انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی را آغاز کند. با صدور این فرمان، فروش خودروهای جدید دولتی با سوخت فسیلی، تا سال ۲۰۲۷، اتوبوس‌های جدید سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ و خودروهای جدید خصوصی و تجاری تا سال ۲۰۳۵ ممنوع خواهد شد. خودروهای برقی اکنون به بخش مهمی از فروش خودروسازان در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. در سطح جهانی، خودروهای برقی سواری ۵ درصد از کل فروش خودروهای سواری جدید را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادند. جیلی، بی‌ام‌و و مرسدس بنز از جمله خودروسازان جهانی هستند که بیشترین بهره را از حرکت به سمت خودروهای الکتریکی در روزهای اولیه آن می‌برند. آنها هم از فروش BEVs و هم از مجموعه گسترده‌ای از مدل‌های برقی هیبریدی پلاگین سود برده‌اند. خودروسازان ژاپنی مانند هوندا و تویوتا هنوز شاهد فروش بالایی از خودروهای برقی نبوده‌اند، اگرچه آنها استراتژی خود را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در خودروهای برقی تغییر دادند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://navasanonline.ir/?p=15929

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.